tekst copyright Jonah Ohayv maj 2001
Et andet dybere fænomen er, at reklameomtale påvirker folks mening om, hvad der er virkeligt og offentlighedens normer for, hvad der er (eller er ved at blive) normalt og tilladeligt. Et eksempel på det første er de sidste årtiers tiltagende toneskifte i medieomtale af psykiske og parapsykologiske emner. Et ekempel på det sidste er skabning af moden gennem reklamebilleder.
Korncirkler er nu hot stuff. Danske reklameeksempler med computertegnede udgaver af emnet indenfor det sidste år er efter sigende: en DSB plakat og en telefonbrochure for VIC. (I må gerne indsende billeder af disse, eller andre I har kendskab til, så de kan vises her.) I Amerika har MacDonalds haft et fjernsynsspot i deres reklame med et par rigtige formationer fundet i 1990, og Led Zeppelin har prydet et CD-omslag med et piktogram. Eksemplerne herunder er alle computerskabte - Derved fornærmer selskaberne ikke nogen, idet disse per definition er menneskeskabte, og så slipper man for copyrightudgifter.